مدیریت آموزش
آسیه نمازی؛ مرضیه مسجودی
چکیده
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا ...
بیشتر
زمینه و هدف: پاندمی کووید 19 باعث تغییرات بسیاری در روشهای آموزشی دانشگاههای کشور شد و بسیاری از مؤسسات آموزشی، به ایجاد و راهاندازی کلاسهای مجازی یا توسعه نظامهای سنتی خود پرداختند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایتمندی از آموزش مجازی و ارتباط آن با اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد رشت در دوران همهگیری بیماری کرونا انجام گرفت.مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در آن 425 نفر از دانشجویان در دو گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه خودگزارشی در مورد رضایتمندی از آموزش مجازی و اشتیاق تحصیلی فردریکز را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با بهرهگیری از آزمونهای آماری تی مستقل، واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: میانگین نمره کسبشده از مقیاس رضایت 22/89±78/70و اشتیاق تحصیلی، 11/58±51/12بود. کمترین رضایتمندی در گروه علوم پزشکی وجود داشت و همزمان اشتیاق تحصیلی آنها نیز نسبت به سایرین پایینتر گزارش شد. میزان رضایت از روش آموزش مجازی در دانشجویان غیربومی و تحصیلات تکمیلی نسبت به دیگر دانشجویان بالاتر بود. همچنین بین نمره رضایتمندی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، همبستگی آماری معنیدار مشاهده شد (0/004=p).نتیجهگیری: با توجه به اهمیت اشتیاق تحصیلی بهویژه در رشتههای علوم پزشکی که با حفظ جان افراد سرکار دارند، نیاز به توانمندسازی و آموزش مهارت کار با آموزش مجازی برای ایجاد افزایش رضایتمندی و ارتباطگیری مناسب استادان با دانشجویان برای بهبود وضعیت ایجادشده ناشی از همهگیری وجود دارد.